Dienstverlening

Alles verandert!

admin

We leven momenteel in een bijzondere tijd. Het nieuws wordt al zo’n drie maanden volledig beheerst door het coronavirus. Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat er veel is veranderd. Ik merk zelf dat het 1,5 meter afstand houden al aardig ‘gewoon’ wordt. Als ik een film kijk en mensen dicht bij elkaar zie, betrap ik mijzelf er op dat dit mij een gevoel geeft van ‘dit kan niet’. We passen ons snel aan en we zijn flexibel. Aan de andere kant hunkeren we ook wel weer naar bepaalde dingen. Als ik een familielid of goede vrienden tref, mis ik toch echt het kunnen begroeten met bijvoorbeeld een knuffel. Afhankelijk van wie het is uiteraard?

De positieve kanten

Gelukkig veranderen er ook de nodige dingen op een positieve manier. We zijn massaal gaan thuiswerken (ook bij Scildon). En dit blijkt over het algemeen goed te gaan. Soms zijn we zelfs wel effectiever. Hoewel ik de dynamiek van ‘buiten de deur’ en interactie wel mis. Het thuiswerken biedt ook de nodige voordelen voor het klimaat, de files en bijvoorbeeld reistijd. Blijven we dit ook in het post-corona tijdperk doen? Verder is er meer saamhorigheid ontstaan, leven we met elkaar mee. We bestelden een bezorgmaaltijd om de lokale horeca- ondernemer te helpen. En natuurlijk ook om ons zelf even te verwennen. Anderzijds kunnen mensen in een supermarkt toch ook lomp gedrag vertonen. En zijn er groepen die de inperking van ruimte en vrijheid aan hun laars lappen.

“Gelukkig veranderen er ook de nodige dingen op een positieve manier.”

We besteden onze tijd nu anders. Veel zaken zijn niet meer vanzelfsprekend. We denken hierover nu na. Veel mensen zijn aan het wandelen of fietsen gegaan nu het verenigingsleven plat ligt. We vinden een ander ritme. We zijn hiertoe gedwongen.

Zijn we blijvend veranderd?

Gaan we onze manier van leven blijvend veranderen? Onze lucht is nu schoner, onder andere door minder autogebruik en vliegverkeer. Blijven we meer thuiswerken en fietsen? Gaan we het klimaat meer ruimte geven? Of vallen we straks weer terug in onze oude gewoontes?

En hoe gaan we om met onze klanten?

Maken we van deze tijd ook gebruik om na te denken over ons businessmodel? En hoe we omgaan met onze klanten? Kan dit ook effectiever omdat we nu zien dat videobellen in sommige situaties best werkt? Is dat ook iets dat blijvend is veranderd?

“Maken we van deze tijd ook gebruik om na te denken hoe we met onze klanten omgaan?”

En kijken klanten nu anders naar hun financiële toekomst? Bijvoorbeeld dat door de actualiteit een overlijdensrisicoverzekering belangrijk kan zijn. Ook als je geen eigen woning hebt of de geldverstrekker dit niet vraagt. Of als het gaat om pensioen? Het is in ieder geval goed om als pensioenadviseur alvast te anticiperen over hoe u werkgevers in het najaar van dienst bent in verlengingstrajecten. U kunt nu al voorbereidingen treffen. Indien aanpassingen nodig zijn, houd dan veranderingen die straks nodig zijn in verband met het pensioenakkoord in het achterhoofd.

Ik denk dat we na deze periode dingen blijvend anders gaan doen. Wat denkt u dat er structureel is veranderd als we aan het einde van dit jaar terugblikken?

Geschreven door Jan-Albert van Laar
Voormalig manager Pensioen

Reacties zijn gesloten.

Terug naar blog