Voer openstaande mutaties op tijd door voor een soepele overdracht. Lees hieronder de veelgestelde vragen.

Voorgenomen overname collectief pensioen
Heeft jouw klant of werknemer de Scildon Pensioenregeling? Dan heb je van ons bericht gekregen dat het voornemen is dat Allianz onze collectieve pensioenportefeuille overneemt. Heb je daar vragen over? Dan zit je hier goed. Je vindt hier vragen én antwoorden op een rij.
- We stoppen met ons collectief pensioen
- Geen zorgen: deelnemers blijven in goede handen
- Natuurlijk gaan we door met ons Direct Ingaande Pensioen (DIP)
Het goedkeuringsproces voor de overdracht van de collectieve pensioenportefeuille van Scildon naar Allianz loopt. De Nederlandsche Bank is positief over de overdracht. De laatste stap is gezet en dat is de publicatie in De Staatscourant en het aanschrijven van onze polishouders en deelnemers.
Soepele overdracht naar Allianz!
Om de overdracht van onze pensioenportefeuille naar Allianz Benelux N.V. soepel te laten verlopen, vragen wij je om eventuele openstaande mutaties tijdig door te voeren. Dit doe je via Mijn Scildon of per e-mail naar pensioenservice@scildon.nl.
Denk hierbij aan de volgende mutaties:
- In- en uitdiensttredingen
- Wijzigen in parttimepercentage
- Aanpassingen in het salaris
We brengen je hier nu alvast van op de hoogte, omdat Mijn Scildon in september en oktober tijdelijk niet beschikbaar zal zijn. Tijdens deze periodes kunnen er geen mutaties worden verwerkt. Uiteraard informeren we je tijdig over de exacte data.
Waarom dragen wij onze collectieve pensioenportefeuille over?
Nou, we willen dé persoonlijke levensverzekeraar blijven. Onze directeur Pauline Derkman zegt hierover: “We zien dat verzekeraars groeien door overnames en fusies. En innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. Om bijzonder goed te blijven in wat we doen én te groeien, maken we heldere keuzes. Zo kiezen we voor een focus op onze individuele levensverzekeringen, want dat is waar onze grootste kracht en expertise ligt. Al sinds 1984.”
Veelgestelde vragen over mutaties
Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Waarom moet ik al voor 1 oktober alle openstaande mutaties hebben doorgevoerd? (Nieuw)
Omdat we dit doorgevoerd willen hebben voordat we gaan migreren naar de administratie van Allianz.
Wat gebeurt er met mutaties die na 1 september doorgevoerd worden, als 1 oktober de deadline is?
Vanaf 1 september kan je de mutaties per mail via pensioenservice@scildon.nl doorgeven. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze nog verwerkt worden. Na de migratie zal Allianz dit verder oppakken.
Zijn er uitzonderingen op deze deadline voor specifieke soorten mutaties, zoals bijvoorbeeld overlijden, ontslag, arbeidsongeschiktheid?
Nee, alle soorten mutaties moeten voor 1 oktober zijn doorgevoerd.
Op welke manier kan ik de openstaande mutaties aanleveren?
Via Mijn Scildon Ondernemer of Mijn Scildon Adviseur voer je de meest voorkomende mutaties door. Zoals in- en uitdiensttreding, salarisaanpassing en wijzigen van het parttime percentage. Voor overige mutaties mail je eenvoudig naar pensioenservice@scildon.nl.
Wie is onze contactpersoon voor vragen over de mutatie-aanlevering in de aanloop naar de deadline?
Er is geen vast contactpersoon, maar je kunt terecht bij onze pensioenservice. Neem contact op door te mailen naar pensioenservice@scildon.nl of te bellen naar 035 – 625 48 85.
Hoe zien de vervolgstappen van de portefeuilleovergang eruit na de deadline?
Het portaal gaat van 15 t/m 20 september dicht, dit wordt de zogenaamde ‘freezeperiode’ genoemd. Op 22 september gaat het portaal weer tijdelijk open en de dag voor 1 oktober sluit het portaal definitief. Half oktober zetten we de pensioenportefeuille over naar de administratie van Allianz. Na de migratie kun je via het portaal van Allianz je mutaties doorgeven. Je ontvangt de inlogcodes voor dit portaal van Allianz.
Op welke manier lever ik de mutaties correct en op tijd aan?
Via Mijn Scildon of via de mail. Dit kan tot 1 oktober. Let op: Mijn Scildon is van 15 t/m 20 september dicht door de freeze.
Waar kan ik terecht voor vragen tijdens de overgangsperiode?
Bij onze pensioenservicedesk. Je kunt mailen naar pensioenservice@scildon.nl of bellen naar 035 – 625 48 85.
Hoe gaat Scildon om met mutaties die na de 1 oktober verwerkt moeten worden?
Deze worden na de migratie opgepakt door Allianz.
Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van de aangeleverde mutaties?
Scildon is tot 1 oktober verantwoordelijk. Daarna neemt Allianz de verwerking van mutaties over.
Wat is de verwachte doorlooptijd voor de mutatieverwerking na de overgang?
De gebruikelijke mutaties via het portaal worden STP verwerkt. Voor mutaties of vragen per mail is de doorlooptijd 8 werkdagen.
Wat moeten deelnemers doen als zij vragen hebben over hun pensioen ná de overgang?
Deelnemers kunnen contact opnemen met hun werkgever, met de adviseur of met Allianz.
Kan ik nog nieuwe deelnemers aanmelden?
Ja, zeker. We blijven de pensioenregeling uitvoeren totdat deze is overgevoerd naar de pensioenadministratie van Allianz. De datum is pas bekend als de overname definitief is.
Hoe lang blijven de portalen beschikbaar?
De huidige pensioenportalen van Scildon blijven beschikbaar tot 1 oktober. Tussendoor is er een freeze, van 15 t/m 20 september. Allianz neemt de pensioenadministratie vanaf 1 oktober volledig over. Na de overname zijn de portalen van Allianz beschikbaar.
Kan ik mijn pensioenregeling nog omzetten naar de WTP?
Ja, Scildon blijft de pensioenregeling uitvoeren tot het moment dat deze is overgevoerd naar de pensioenadministratie van Allianz. Daarna kun jij bij Allianz terecht voor het eventueel omzetten van je pensioenregeling naar een WTP-regeling.
Wat gaat er met individuele pensioenregelingen gebeuren?
Scildon blijft het beheer van de huidige, individuele pensioenproducten gewoon uitvoeren.
Ik heb als adviseur geen aanstelling bij Allianz, hoe werkt dat?
Maak je geen zorgen als je nog geen aanstelling bij Allianz hebt. Een accountmanager van Scildon neemt contact met je op. Samen met de accountmanager van Allianz werken we dan aan deze aanstelling.
Aan wie betaal ik de pensioenpremie?
Tot het moment waarop de pensioenregeling definitief wordt overgezet naar de pensioenadministratie van Allianz, ontvang je van Scildon een factuur voor de pensioenlasten. Deze betaal je dus gewoon aan Scildon, zoals je gewend bent. Daarna neemt Allianz de premie-incasso over. Daar krijg je nader bericht over tegen die tijd.
Ik heb een salariskoppeling met Scildon, hoe gaat dit in z’n werk na de overname?
Allianz informeert je hier op tijd over.
Wat gaat er met arbeidsongeschikte deelnemers gebeuren?
Ook de arbeidsongeschikte deelnemers gaan mee in de overvoer van de pensioenportefeuille naar Allianz. Een eventueel al ingegane premievrijstelling wordt ongewijzigd voortgezet bij Allianz.
Welke gevolgen heeft het als mutaties na deze deadline worden aangeleverd?
Wij kunnen deze mutaties dan niet meer verwerken. Na de migratie zal Allianz dit verder oppakken.
Hoe en wanneer worden de pensioendeelnemers geïnformeerd over de overgang?
Er zijn 3 communicatiemomenten. Na akkoord van DNB worden deelnemers geïnformeerd. Vervolgens is er nog een moment vlak voor de migratie en net na de migratie.
Belegt Allianz mijn opgebouwde pensioen in dezelfde fondsen? Zo nee, wat wordt gewijzigd en op basis van welke criteria?
Zodra de overname definitief akkoord is, informeren we jullie hier spoedig over. Je kunt veel informatie over Allianz terugvinden op deze pagina
Welke kosten brengt Allianz in rekening voor beheer en verandering in beleggingen?
Er is in ieder geval afgesproken dat deze kosten minimaal gelijkwaardig blijven of soms zelfs lager uitvallen. Wanneer de overname definitief akkoord is, informeren we jullie hier spoedig over.
Kan ik zelf bepalen bij welke maatschappij ik mijn pensioen tot uitkering laat komen of kan dat alleen bij Allianz?
Ja dat kan. Je kunt gebruik maken van het shoprecht.
Wie is de toezichthouder bij Allianz?
Bij Allianz zijn er 2 toezichthouders, zowel de Belgische Bank als De Nederlandsche Bank en uiteraard ook nog de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Kan ik voor deze overname van Scildon naar Allianz terecht bij een specifiek contactpersoon?
Nee, er staat bij Allianz een team van mensen voor je klaar. Zij zijn op de hoogte van wat er speelt. Bij wie je terechtkunt is afhankelijk van de vraagstelling. Hierover informeren wij je later.
We kiezen voor een focus op onze individuele levensverzekeringen, want dat is waar onze grootste kracht en expertise ligt. Al sinds 1984.
Pauline Derkman
CEO, Scildon

Focus op individuele leven-oplossingen
We stoppen met collectief pensioen, en gaan door met individuele pensioen, vermogensopbouw, -uitkeren en ORV.
Nieuws van Scildon
Hieronder vind je het laatste nieuws van Scildon.

Zorgeloos wonen? Regel het goed met een ORV.
Koop je een huis of ben je je aan het oriënteren? Met onze Scildon Lifestyle Hypotheek ORV is het goed geregeld voor later. In de gids lees je hoe je dat slim aanpakt.

Scildon en Waard Leven fuseren
Het is een feit: vanaf 2 juli 2025 zijn Scildon en Waard samen. De Nederlandsche Bank heeft akkoord gegeven op de transactie.

Voorgenomen overname collectief pensioen
Heb jij een Scildon Pensioenregeling? Dan heb je van ons bericht gekregen dat het voornemen is dat Allianz onze collectieve pensioenportefeuille overneemt.