Veel assurantiekantoren zijn bezig met het bepalen van hun identiteit en toekomstvisie. Wat gaat de klant doen in de toekomst en hoe kan je je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? In gesprekken met adviseurs merk ik dat keuzes hieromtrent spelen. Bijvoorbeeld het wel of niet doorgaan met particuliere schade-activiteiten of werkzaamheden uitbesteden aan een serviceprovider om de administratiekosten omlaag te krijgen en meer tijd vrij te maken voor klantadvies.
“Het bieden van toegevoegde waarde lijkt een containerbegrip, maar een duidelijke visie helpt enorm.”
Het bieden van toegevoegde waarde lijkt een containerbegrip, maar een duidelijke visie helpt enorm. Het is belangrijk expliciete keuzes te maken: creëer focus! Een bedrijf in de markt van consumentenelektronica die hier heel succesvol in is, is Sonos. Sonos biedt een slim netwerk van draadloze speakers in het hele huis. Ze blinken o.a. uit door ontwerp en gebruiksgemak te combineren. Sonos richt zich continu op innovatie en biedt verbeteringen direct via software-updates aan bestaande klanten. Ik doe zelf aan mountainbiken en fiets op een “lefty” van Cannondale. Dit is een mountainbike met slechts één voorvork (links). Een van de voordelen is dat de voorvork minder weegt dan die van concurrenten en toch niet minder sterk is. U kent verder ongetwijfeld het bedrijf Coolblue, die belooft klanten blij te maken en uitmuntende service te bieden en is daarin zeer succesvol. Onlangs at ik bij Restaurant Loetje in Amsterdam een overheerlijke biefstuk. Gasten die bekend zijn met het concept van Loetje, weten dat de biefstuk wordt geserveerd in de jus. Vaak wordt Loetje geassocieerd met biefstuk en andersom. Hoe mooi wil je het hebben! Allemaal voorbeelden van bedrijven die durven te kiezen!
Het is belangrijk om helder te hebben waarin je als onderneming het verschil wilt maken en dit vervolgens ook uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld liggen op het vlak van service of dienstverlening, specialisatie in een product of iets bieden voor een bepaalde doelgroep waar je je thuis bij voelt of kansen ziet. Voorkom een positie “stuck in the middle”.
“Het is belangrijk expliciete keuzes te maken: creëer focus!”
De innovatie gaat razendsnel. Hoe combineren we innovaties met de behoefte bij een grote groep klanten aan persoonlijke bediening? Klanten willen direct kunnen handelen, maar zijn soms ook onzeker en willen advies. Google werkt inmiddels samen met financiële instellingen en robots gaan ook in onze branche steeds meer taken overnemen. Welke rol pakt u daarin? Bepaal waar uw kracht ligt, maak duurzaam het verschil voor uw klant en zorg dat de klant uw waarde blijft inzien en daar uw adviesvergoeding voor over heeft. Durf te kiezen!
Manager bij Scildon met daarbij de verantwoordelijkheid voor pensioenen. Ruime commerciële ervaring binnen de financiële sector in verschillende managementfuncties. Afgestudeerd aan de HEAO in Utrecht (commerciële economie), Master of Business Administration (MBA) afgerond bij Businesschool Nederland en Certified Pensioen Executive behaald via Erasmus.
Reacties zijn gesloten.