Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Algemeen door Theo Krins

Volks(wagen) verlakkerij

Duitslands trots, Volkswagen, is van haar voetstuk gevallen door de “dieselgate”. Volkswagen heeft software in regelapparatuur voor emissies van haar dieselmotoren beïnvloed. Als gevolg daarvan werden bij tests gunstigere emissiewaarden van stikstofoxiden gemeten dan in de praktijk het geval is.
Als gevolg van deze affaire is het aandeel Volkswagen in een vrije val geraakt. In twee dagen tijd is ruim 30 miljard (!) euro aan beurswaarde in rook opgegaan. In die val worden ook andere auto-concerns als Daimler en BMW meegezogen.
Er worden nu onderzoeken aangekondigd in Azië, Australië en diverse Europese landen. Het concern heeft inmiddels een winstwaarschuwing afgegeven en een voorziening getroffen van maar liefst 6,5 miljard euro.

“Vertrouwen en eerlijkheid zijn cruciaal in de financiële wereld, en uiteraard ook daarbuiten.”

Vertrouwen
Deze affaire toont opnieuw aan dat vertrouwen en eerlijkheid cruciaal zijn in de financiële wereld, en uiteraard ook daarbuiten.
In het verleden hebben we reeds vele malen moeten meemaken dat door gebrek aan vertrouwen de financiële branche op haar grondvesten heeft geschud. Daarom is het belangrijk dat we lessen blijven leren. Zodat eerlijkheid geen houding of rol is, maar intrinsiek in ons aanwezig moet zijn.
Alleen dan zijn we met elkaar in staat om de klant blijvend aan ons te binden en om duurzame relaties aan te gaan.
AFM
Dat vertrouwen in onze branche niet vanzelfsprekend is, geeft ook de AFM aan: “Onder druk van de samenleving, politiek en toezichthouder hebben financiële ondernemingen vooruitgang geboekt in het centraal stellen van openheid, eerlijke communicatie en het belang van de klant. Voor een gerechtvaardigd vertrouwen is echter nodig dat de samenleving ervaart dat de sector uit eigen overtuiging en beweging de klant blijvend centraal wil stellen.”

“Voor een gerechtvaardigd vertrouwen is het nodig dat de samenleving ervaart dat wij de klant centraal blijven stellen.”

Luisteren
Het is mooi dat onze branche grote stappen voorwaarts heeft gezet en over al het algemeen erg professioneel haar werk doet. Het is echter nog geen garantie dat de samenleving dan ons het vertrouwen schenkt.
De klanten zullen echt moeten zien en ervaren dat we in het belang van de klant handelen en dat we oprecht openstaan voor hun wensen, doelstellingen en mogelijke kritiek. Dat lijkt me een mooie uitdaging!


4 gedachten over “Volks(wagen) verlakkerij

  1. Stijn Brouwers

    Overheden zijn zelf debet aan de C02 crisis. Wie gaat dit nu fiscaliseren? Een auto met subsidie als de fabrikant onder een bepaald C02 gehalte blijft? Dan zoek de fabrikanten de grens op voor winstmaximalisatie. Logisch toch. Niet huilen gewoon VW blijven rijden en kopen. Overheden zelf het verlies aanvaarden en als je een auto koopt gewoon met de daarbij behorende belastingen belasten.

    Reageren
  2. Han Assman

    Gisteren in het televisieprogramma Radar liet ASR nog eens zien het nog steeds niet te hebben begrepen. Nog steeds wordt er geen volledige openheid en volledige transparantie gegeven aan cliënten met een woekerpolis. Immers, wie gelooft een verzekeraar nog op zijn blauwe ogen?

    Reageren
  3. John Mak

    Ook hier geldt het aloude spreekwoord: “Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard” , of in VW termen ui te drukken “Vertrouwen komt met een Kevertje en vertrekt met een dikke TDI” . We zagen dat uiteraard ook in onze eigen branche, maar bijvoorbeeld ook bij het wielrennen. Het is (wederom) iets om van te leren. Er moest niet gedacht worden dat consumenten (maar ook overheden) om de tuin te leiden zijn. “Beroepsethiek” en “De ethische kant van het zaken doen” zou een wezenlijk onderdeel moeten zijn binnen elke studie. het begint (mijns inziens) bij de geest in mensen, om buiten de gebaande paden te denken in het eigen belang of in het belang van de eigen onderneming.

    Reageren
  4. C.A. Toebak

    Vervang “dieselgate” door “woekerpolisaffaire”. Vervang “Volkswagen” door “Levensverzekeraars” en zie het verschil dat in de assurantiewereld de tussenpersoon gratis aan het werk mag m.b.t. de hersteladviezen en ik verwacht niet dat de Volkswagen-dealers gratis het probleem van Volkswagen gaan oplossen.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *