Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Overlijdensrisico door Michel van Dam

Ons overkomt dat niet

“Dat kranten daar nu nooit eens over schrijven. Nederlanders zijn in een heel korte periode maximaal risicobereid geworden. Althans in bepaalde situaties. Topverdieners verzekeren nog wel hun fiets. Maar de angst om arbeidsongeschikt te raken of voortijdig te overlijden, is bij de mensen die een woning kopen bijna volledig verdwenen. Het beeld van de overleden man, en de arme vrouw en kinderen die noodgedwongen de woning moeten verlaten omdat ze de kosten niet meer kunnen opbrengen, kan voor de Nederlandse consument definitief bij het grofvuil worden gezet.”
Risicobereid – hoe bedoelt u?
Ik was een beetje verbaasd dat ik de man dit hoorde zeggen. Want eerlijk gezegd heb ik die grote omwenteling van de consument niet zo helder op mijn netvlies. “Wat bedoelt u?”, vroeg ik daarom maar wat onschuldig.

“Nederlanders zijn in een heel korte periode maximaal risicobereid geworden.”

Het voornemen van ooit
“Kijk, dat zal ik u eens uitleggen”, kreeg ik als antwoord. “In 2013 heb ik mij laten omscholen. Ik ben tegenwoordig auditor. De hele dag kom ik op financieel advieskantoren. Daar beoordeel ik of de hypotheekadvies dossiers conform de Wft zijn ingericht. En dan kijk ik natuurlijk ook naar de kwaliteit van het advies. Onderdeel van dit advies is een oordeel over de risicobereidheid van de klant. Om even kort te gaan: wat de klant aan eigen risico draagt en wat kan de klant aan eigen risico dragen? Jaren geleden kon je de klok erop gelijkzetten: iedereen wilde graag deze risico’s afdekken. Er werd vrijwel geen hypotheek afgesloten zonder een aanvullende verzekering. Maar tegenwoordig? Voor de NHG hoeft het niet meer en de adviseur zit niet te wachten op nazorg. De klant knikt braaf dat hij zo’n verzekering nog wel eens zal bekijken op de site van de direct writer. Ooit maar niet nu. En dus wordt in het klantdossier dit risico mooi “weggeschreven”.
Of het echt zo erg is als deze auditor aangaf? Ik weet het niet. Maar ik denk wel dat het aantal bijverbanden in de afgelopen jaren is gedaald.
Klant realiseert zich de gevolgen niet
Zeker, in het verleden werden deze verzekeringen wellicht ook geadviseerd waar ze niet echt nodig waren. Door adviseurs die niet het belang van de klant dachten, maar hun eigen belang centraal stelden. Maar nu dreigt het omgekeerde te gebeuren. Uit gemak en omdat er rendabelere activiteiten klaarliggen om op te pakken. Daarom worden deze risico’s soms niet besproken op een manier waardoor de klant zich echt realiseert wat de gevolgen voor hem en zijn gezin zijn.

“Op enig moment krijgen we als sector hiervoor de rekening gepresenteerd.”

Die risico’s verdwijnen niet
Door het wegschrijven van risico’s in adviesrapporten verdwijnen deze risico’s niet. Het kan even duren. Maar op enig moment krijgen we als sector hiervoor de rekening gepresenteerd.


4 gedachten over “Ons overkomt dat niet

  1. Rob Hoogendoorn

    Goed verhaal Michel. Jij snapt natuurlijk wel dat ik blij ben dat ik dit risico wel afgedekt had!
    Het is onbegrijpelijk dat dit er zo makkelijk is ingeslopen. Het hoort toch bij je totale zorgplicht?

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *