Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Overlijdensrisico door Gonny Dunnink

Netflix of je huis uit?

Met de trein of toch maar de auto? Tomatensoep met Gooise balletjes of gaat u voor de carpaccio? Elke dag maken we keuzes, keuzes, keuzes. Bewust en vaak ook geheel onbewust. Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen van een keuze, des te makkelijker de keus, toch? Ok, kiezen blijft soms best moeilijk. Zeker als het gaat om zaken waar je totaal geen beleving bij hebt. En zit daar niet de crux als het gaat om goede financiële keuzes?
Uit het leven gegrepen
Met dank aan een van mijn medewerkers een mooie case die dit dilemma illustreert.
Twee stellen in een leuke jaren 30 wijk. Ze wonen naast elkaar. Links Marianne en Eduard, nog helemaal in de wolken na de geboorte van hun dochtertje Sophie. En rechts Marcel en Henriette. Tweeverdieners, echte levensgenieters en, door het werk van Marcel, de nodige kennis van financiële zaken.

“Elke dag maken we keuzes. Bewust en vaak ook geheel onbewust.”

Een zaterdagavondborrel brengt het gesprek langs allerlei onderwerpen. Van de lekkerste recepten, via de beste restaurantjes in de stad, naar de topseries van Netflix. En ook de veranderingen voor Marianne en Eduard na de geboorte van Sophie komen aan bod. Marianne is namelijk drie dagen minder gaan werken. Dat heeft gevolgen op haar werk, maar ook financieel heeft dit de nodige gevolgen.
Minder salaris, gelijke lasten
Marcel vraagt of Marianne met haar huidige salaris hier nog wel kan blijven wonen, als Eduard iets overkomt. Er volgen verraste blikken: ‘niet over nagedacht!, geen idee eigenlijk!’. Ze hebben vier jaar terug een prima deal gesloten voor de hypotheek. Voor de bank was het niet verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, het huis bood voldoende onderpand voor de hypotheek. Maar al doorpratend wordt al snel geconcludeerd dat Marianne met haar huidige salaris nog maar net de maandelijkse rente zou kunnen betalen. En tja, dan begint de maand pas…

“Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen van een keuze, des te makkelijker de keus.”

Gewoon blijven wonen
De tablet wordt erbij gepakt. En na het invullen van een paar gegevens rolt er een premie uit voor de dekking ter grootte van de hypotheek: € 8,- per maand. Marianne’s spontane reactie: ‘dus voor de prijs van een Netflix-abonnementje heb ik voor mezelf de zekerheid dat ik niet met Sophie het huis uit hoef…..’ De keus was toen snel gemaakt.
Bewustwording
Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen, des te makkelijker de keus, toch? En als het gaat om die bewustwording en beleving bij financiële risico’s hebben we met elkaar nog wel wat te doen. Om te zorgen dat de consument bewuste keuzes maakt in plaats van onbewuste keuzes door onwetendheid.
Welke creativiteit zet u in voor de financiële bewustwording van uw klanten?


3 gedachten over “Netflix of je huis uit?

  1. Pingback: Blog | Gonny Dunnink: Netflix of je huis uit | Findinet

  2. Berend

    Tsja, wie is dan Marcel. Een goedbedoelde buur en boekhouder van de plaatselijke super die handig met een tablet en cijfers is of een vrijgevestigde financieel (WFT PE+) adviseur, die zelfs op zaterdagavond (dubbel tarief?) nog een financieel adviesje uit zijn mouw schut. Die laatste schoof, voordat hij zijn tablet pakte en aan zijn advies begon, eerst nog (AFM-proof) zijn DVD, leveringsvoorwaarden en een opdrachtbevestiging (met daarin zijn tarief voor advies, vergelijk, bemiddeling en, eventueel, nazorg) over tafel om die eerst ondertekend in ontvangst te nemen alvorens aan te vangen?
    Bleek in het laatste geval dat Marianne en Eduard toch nog eerst (zo gemiddeld) 3-400 euro voor deze activiteiten af te moeten tikken. Dat is, even denken….. een heleboel jaren Netflix (tussentijdse prijsverhogingen ingecalculeerd) en voor velen een enorme drempel.
    Kort en goed…. zonder adviseur gaat het vaak niet zover komen (wie vraagt er immers zelf om?), maar met adviseur vaak ook niet.
    Heel herkenbaar, bovengenoemde situatie, en heel noodzakelijk, dergelijk advies, maar er wordt helaas toch, om genoemde redenen, te weinig aandacht aan besteed.

    Reageren
    1. Gonny Dunnink

      Dank voor je creatieve reactie Berend. Marcel is een van de relatiebeheerders van L&G. Vanuit de passie voor zijn vak hielp hij hier een handje in de financiële bewustwording van zijn buren.
      Via onze ‘ORV online’-tool kan overigens snel een berekening worden gemaakt en een kosten efficiënt lijntje met de adviseur worden gelegd. Als je hier interesse in hebt, neem dan contact op met je Accountmanager.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *