Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Dienstverlening door Gert Jan Fritzsche

Misschien niet uw eerste liefde

Jaarlijks vraagt het Verbond van Verzekeraars aan haar leden welk onderwerp de meeste aandacht van het management vraagt. De overzichten geven een goed tijdsbeeld van de ontwikkelingen in onze sector.

Prioriteit in de directiekamers
Wat denkt u dat op dit moment in de bestuurskamers van de verzekeraars hoog op de prioriteitenlijst staat? Is het de aanhoudende stroom van wet- en regelgeving? Is het de bescherming van de reputatie van het eigen bedrijf en de sector? De vraag “overnemen of overgenomen worden”? Hoe worden wij als onderneming duurzamer?
Het zijn allemaal belangrijke onderwerpen. Maar niet het onderwerp dat op dit moment de meeste aandacht vraagt. Dat is namelijk alles dat te maken heeft met digitalisering.

De ontwikkeling van digitalisering heeft een enorme impact op onze bedrijfsvoering. Als ik dat op een huiselijke manier mag samenvatten: digitalisering leidt ertoe dat vrijwel alle processen binnen onze bedrijfstak anders, sneller, beter en tegen lagere kosten gaan verlopen.

Ook goed voor u en uw klanten
Deze ontwikkeling is uiteraard ook goed voor u en uw klanten. Snellere processen betekent sneller de polis ‘in huis’. En lagere kosten vertalen zich door in een lagere premie. Dus, zult u denken, volle kracht vooruit! Maar dan is er, vreemd genoeg, altijd die ‘ja maar’……..

Verandering? Dat is toch nergens goed voor!
De herinrichting van de bedrijfsprocessen vraagt verschillende soorten aandacht van het management. Veel mensen voelen weerstand tegen verandering, vinden het moeilijk. We geven ogenschijnlijk goede en veilige processen niet makkelijk op voor iets wat nog onbekend is. Zeker niet als het de inhoud van ons eigen werk raakt.

“De ontwikkeling van digitalisering heeft een enorme impact op onze bedrijfsvoering”

Waarom die veilige trekschuit opgeven voor een vuurspuwend monster waarmee je met een enorme snelheid van wel meer dan 20 kilometer per uur door het land wordt gejaagd? Dat is toch nergens goed voor! Zo dachten onze voorouders bij de komst van de eerste trein die ging rijden tussen Amsterdam en Haarlem. En zo denken wij in deze tijd ook over veel digitale ontwikkelingen. Waar is het voor nodig, wat voegt het toe?

Verandering levert veel vragen op
Wanneer bewegen we? Welke richting gaan we uit? Waar halen we in hemelsnaam de deskundigen vandaan? Dat zijn de vragen die dagelijks in de directiekamers van verzekeraars aan de orde zijn. Wél bewegen betekent investeren in dure en complexe projecten, die ook kunnen mislukken.

Verzekeraars beseffen dat de keuzes die ze vandaag op het gebied van digitalisering maken, bepalen hoe het bedrijf er morgen voor staat.

“Digitalisering krijgt dus een steeds grotere invloed op de dagelijkse werkprocessen van de financieel adviseurs”

Hoe zit dat bij uw bedrijf?
Hoe anders is het beeld dat ik soms zie bij de financieel adviseurs. De relatieve kleinschaligheid van de financieel advieskantoren is hun kracht. Maar tegelijkertijd ook hun zwakte. Door de omvang van hun ondernemingen zijn zij maar heel beperkt in staat om zelf aan het roer te staan van de automatisering binnen het kantoor. Zij zijn in belangrijke mate aangewezen op het gebruik van applicaties die door verschillende commerciële bedrijven voor hen worden ontwikkeld. De mogelijkheid voor een financieel adviseur om eigen regie te voeren op de snelheid en inrichting van de digitale processen waarmee hij kan werken, is daarmee beperkt. Beperkt maar zeker niet afwezig!
Ik weet het. Adviseurs zijn mensen die vooral in andere mensen zijn geïnteresseerd en minder in digitalisering. Maar ook uw klanten veranderen. Ook zij worden steeds digitaler. En ze willen bovendien niet betalen voor (in hun ogen) onnodige administratieve handelingen, die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden.

Wij moeten leren ervan te gaan houden
Digitalisering krijgt dus een steeds grotere invloed op de dagelijkse werkprocessen van de financieel adviseurs. Het is – denk ik – belangrijk dat de adviseurs, samen met hun belangenorganisatie, meer regie gaan nemen op de digitale ontwikkeling binnen hun kantoren. Digitalisering. Het is misschien niet uw en mijn eerste liefde, maar je kunt er wel echt van gaan houden en het is een “blijvertje”!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *