Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Algemeen door Arno Dolders

Collectieve inkoop van vertrouwen

De Vereniging Eigen Huis is gestart met de bemiddeling in schilderwerk van de eigen woning. Dit in vervolg op eerdere succesvolle initiatieven rondom de collectieve inkoop van zonnepanelen en energie. Ook met collectieve inkoop van schilderwerk lijkt de vereniging weer een hit in huis te hebben. In korte tijd hebben ruim 44.000 huiseigenaren zich aangemeld.
Vertrouwen bij aankoopbeslissing
De boeiende vraag is waar dit succes vandaan komt. Schilders zijn er te kust en te keur. Is het succes te verklaren uit de kortingen die de vereniging weet te bedingen? Dat zal zeker een rol spelen. Maar ik denk dat de Vereniging vooral vertrouwen toevoegt. Want men belooft dat nadat het schilderwerk is opgeleverd dit door de Vereniging wordt gecontroleerd op kwaliteit. En men geeft garantie in de tijd. Ik denk dat dit toegevoegde vertrouwen voor veel huiseigenaren aantrekkelijk is. Want net als bij verzekeren, heeft de gemiddelde consument er geen verstand van hoe hij een goede huisschilder van een slechte kan onderscheiden. Wat is nu een redelijke prijs voor de klus? Kan worden volstaan met het bijwerken van de kale plekken of moet echt de hele boel worden geschilderd? En hoe weet ik als consument dat de schilder niet de goedkoopste verf gebruikt, waardoor met een paar jaar de verf alweer bladdert. De Vereniging Eigen Huis is succesvol, juist omdat ze de klant met vertrouwen een aankoopbeslissing laat nemen.

“De consument zoekt naar iemand die hem geruststellend zegt: het is goed zo”

Inkomsten uit aanvullende diensten
Dat dit ook een financieel interessante propositie is, blijkt wel uit de begroting van de Vereniging. Waar de contributies over 2013 ruim 16 miljoen euro bedroegen, was de omzet uit verkoop van goederen en diensten al ruim 15 miljoen euro. Hiervan kwam “maar” 5 miljoen uit bemiddeling in hypotheken. Ik voorspel dat de inkomsten uit overige diensten op termijn de inkomsten uit contributies gaan overstijgen. Waarbij bedacht moet worden dat als een consument die geen lid is en toch gebruik wil maken van de diensten die de Vereniging aanbiedt, deze óf alleen beschikbaar worden gesteld indien men lid wordt, dan wel dat de betreffende consument stevig wordt geënthousiasmeerd om lid te worden. De vraag komt op of zonder deze aanvullende diensten de Vereniging Eigen Huis nog levensvatbaar is.

“De Vereniging Eigen Huis is succesvol, juist omdat ze de klant met vertrouwen een aankoopbeslissing laat nemen”

Wat leren wij hiervan
Wat de Vereniging doet is best knap. De vraag is of wij als Legal & General en u als adviseur hier iets van kunnen leren. Ik denk het wel. De ontwikkeling toont aan dat de consument over de aankoop van veel zaken onzeker is. Men is bang met de verkeerde partijen in zee te gaan en voelt zich onvoldoende in staat om de specificaties van de dienstverlening te overzien en te controleren. De consument zoekt naar iemand die hem geruststellend zegt: “het is goed zo”.
Vertrouwen financieel interessant
Die positie staat of valt met het als most trusted adviser consequent aantonen dit vertrouwen waard te zijn. Een beetje betrouwbaar zijn is voor deze positie geen optie. Gebaseerd op kennis en ervaring biedt ook u als onafhankelijk financieel adviseur de consument vertrouwen aan. Dat vertrouwen lijkt meer en meer een schaars goed te worden. Vereniging Eigen Huis toont aan dat in de nieuwe wereld het aan de consument ter beschikking stellen van dit vertrouwen ook tot commercieel interessante uitkomsten leidt.
arnodoldersbox


2 gedachten over “Collectieve inkoop van vertrouwen

  1. Marcel Wallage

    Beste Arno, leuk artikel en helemaal mee eens. Wat ik mis is de handleiding: “hoe word ik een most trusted advisor..?” Daar hou ik me intensief mee bezig, maar dat valt niet mee. Wellicht een mooie toitel voor een volgende column..?

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *