Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Dienstverlening door Michel van Dam

Adviesrecht in coronatijd

Als adviseur zorgt u vanzelfsprekend voor een goed advies aan uw klanten. En hoewel de Wft geen wettelijke ‘adviesplicht’ kent, zal een financieel adviseur die NIET adviseert, dat vooraf duidelijk moeten vertellen aan zijn klant. Als Nederlanders houden we ook niet zo van verplichtingen. Dat woord heeft al snel een negatieve lading.

Ik stel voor dat we daarom in het vervolg spreken van ‘adviesrecht’: u heeft als adviseur het recht om uw klanten te adviseren.

Als de voortekenen ons niet bedriegen, gaan we het de komende tijd een stuk rustiger krijgen. We kunnen dan natuurlijk stuurs uit het raam gaan kijken en mijmeren dat het voor het coronatijdperk toch allemaal beter was. Maar van verongelijkt naar het verleden staren, kan uw bedrijf niet voortbestaan.

“U heeft in deze periode juist de gelegenheid om met uw klanten contact te zoeken”

Neem contact op met uw klanten
Elke adviseur met een klantenbestand beschikt over een bron van werk en inkomen. Of u moet wel een heel bijzonder kantoor hebben als bij al uw klanten alles nog precies zo is als op het moment waarop u destijds uw advies gaf.

Er is in ieder geval een grote kans dat er zich sindsdien wijzigingen hebben voorgedaan. Wijzigingen in de persoonlijke situatie van de klant. Wijzigingen in de wetgeving. Wijzigingen in de producten van aanbieders.
U heeft in deze periode de (hopelijk unieke…) gelegenheid om met uw klanten contact te zoeken.

“Juist nu biedt uw bestaande klantenbestand u dus een stuk continuïteit”

Uw adviezen zijn hard nodig
Dankzij uw adviezen kunnen klanten geld besparen. Of kunt u ze in ieder geval meer zekerheid en een goed gevoel bezorgen omdat zaken nu weer up-to-date zijn of aangepast aan de huidige situatie van die specifieke klant. Juist in een periode dat nieuwe transacties misschien minder worden en het bedrijfseconomisch wat lastiger is, biedt uw bestaande klantenbestand u dus een stuk continuïteit.

In zeer korte tijd ziet de wereld er opeens heel anders uit. Mijn inschatting is dat dit op langere termijn kan betekenen dat particulieren en bedrijven zich bewuster worden van de noodzaak om in goede tijden financiële reserves op te bouwen voor mindere periodes. Uw advies en ondersteuning bij vermogensopbouw en het afdekken van risico’s zal daarbij van groot belang zijn.

Als beroepsgroep komt u goed door deze crisis, daarvan ben ik overtuigd. U heeft niet alleen adviesrecht, maar juist door uw adviesrecht ook bestaansrecht.


Een gedachte over “Adviesrecht in coronatijd

  1. Ron van Anholt

    Ik onderschrijf jouw opmerking over het bewust worden van de noodzaak voor een goed financieel plan, of financial awareness in ‘goed’Nederlands, volledig Michiel. Wij hebben ons volledig toegelegd op inkomensplanning bij AO en pensioen en merken juist een enorme stijging in het aantal nieuwe relaties maar zeker ook in de adviesbehoefte bij bestaande klanten. Je kunt aan dit virus tenslotte ook overlijden en hoe is de situatie dan voor het gezin van de ondernemer? Waag er eens een artikel in een mail of nieuwsbrief aan en bel je klant om te vragen hoe hij/zij er in staat. Erg informatief en het levert zeker additionele omzet op.
    Veel succes!

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *