Algemeen

Volks(wagen) verlakkerij

Theo Krins

Duitslands trots, Volkswagen, is van haar voetstuk gevallen door de “dieselgate”. Volkswagen heeft software in regelapparatuur voor emissies van haar dieselmotoren beïnvloed. Als gevolg daarvan werden bij tests gunstigere emissiewaarden van stikstofoxiden gemeten dan in de praktijk het geval is.
Als gevolg van deze affaire is het aandeel Volkswagen in een vrije val geraakt. In twee dagen tijd is ruim 30 miljard (!) euro aan beurswaarde in rook opgegaan. In die val worden ook andere auto-concerns als Daimler en BMW meegezogen.
Er worden nu onderzoeken aangekondigd in Azië, Australië en diverse Europese landen. Het concern heeft inmiddels een winstwaarschuwing afgegeven en een voorziening getroffen van maar liefst 6,5 miljard euro.

“Vertrouwen en eerlijkheid zijn cruciaal in de financiële wereld, en uiteraard ook daarbuiten.”

Vertrouwen

Deze affaire toont opnieuw aan dat vertrouwen en eerlijkheid cruciaal zijn in de financiële wereld, en uiteraard ook daarbuiten.
In het verleden hebben we reeds vele malen moeten meemaken dat door gebrek aan vertrouwen de financiële branche op haar grondvesten heeft geschud. Daarom is het belangrijk dat we lessen blijven leren. Zodat eerlijkheid geen houding of rol is, maar intrinsiek in ons aanwezig moet zijn.
Alleen dan zijn we met elkaar in staat om de klant blijvend aan ons te binden en om duurzame relaties aan te gaan.

AFM

Dat vertrouwen in onze branche niet vanzelfsprekend is, geeft ook de AFM aan: “Onder druk van de samenleving, politiek en toezichthouder hebben financiële ondernemingen vooruitgang geboekt in het centraal stellen van openheid, eerlijke communicatie en het belang van de klant. Voor een gerechtvaardigd vertrouwen is echter nodig dat de samenleving ervaart dat de sector uit eigen overtuiging en beweging de klant blijvend centraal wil stellen.”

“Voor een gerechtvaardigd vertrouwen is het nodig dat de samenleving ervaart dat wij de klant centraal blijven stellen.”

Luisteren

Het is mooi dat onze branche grote stappen voorwaarts heeft gezet en over al het algemeen erg professioneel haar werk doet. Het is echter nog geen garantie dat de samenleving dan ons het vertrouwen schenkt.
De klanten zullen echt moeten zien en ervaren dat we in het belang van de klant handelen en dat we oprecht openstaan voor hun wensen, doelstellingen en mogelijke kritiek. Dat lijkt me een mooie uitdaging!

Reacties zijn gesloten.

Terug naar blog
Theo-Scildon
Theo Krins Salesmanager Particulier

Sinds 2005 werkzaam bij Scildon. Verantwoordelijk voor het aansturen van accountmanagers en het trainen van adviseurs op het gebied van vermogensadvies. Sinds 1986 werkzaam in de financiële branche in diverse functies. Diverse bancaire en assurantie diploma’s behaald.