AdviseurParticulierPersbericht

“Trots dat we zijn gegroeid in uitdagende markt”

17 april 2024

Scildon presenteert jaarcijfers 2023

Op 17 april presenteerde levensverzekeraar Scildon de jaarcijfers 2023. Het financieel resultaat is sterk gestegen, de solvabiliteit is goed en het aantal polissen ging omhoog. Pauline Derkman-Oosterom, CEO bij Scildon: “Er gebeurt veel om ons heen. Van overnames tot een ORV-markt die onder druk staat. Toch is het gelukt om ons marktaandeel te behouden, onze portefeuille te laten groeien én mooie rapportcijfers van klanten te krijgen.”

De financiële markt heeft zich positief ontwikkeld en dat zie je terug in de cijfers van Scildon. Was het financieel resultaat vorig jaar nog negatief, nu zit dit op € 21 miljoen voor belasting. Vooral de beleggingen hebben het goed gedaan. De solvabiliteit is hoger dan de eigen norm van Scildon en komt uit op 184%. Met andere woorden: de financiën zijn goed op orde.

Bewuste keuzes van Scildon
De bruto premies zijn wel lager dan vorig jaar: € 266 miljoen. Een gevolg van de bewuste keuze om winstgevendheid boven volume te stellen. Ook wil Scildon de persoonlijke verzekeraar blijven. Pauline zegt daarover: “We staan voor bijzonder goede en positieve service. Als je ons belt, krijg je direct een deskundige medewerker aan de lijn. Om je persoonlijk en goed te helpen. Daar investeren we in.”

Ook de maatschappelijke resultaten zijn belangrijk!
Zo maakte Scildon duurzame sprongen in 2023 om de CO2-uitstoot te verlagen. Ook onderzocht zij  hoe de organisatie haar beleggingsportefeuille verantwoord kan verduurzamen. De eerste stappen zijn al gezet, en in 2024 geeft Scildon daar concreet invulling aan.

Daarnaast konden diverse maatschappelijke organisaties op de steun van Scildon rekenen in 2023. Elke keer dat iemand een Scildon Easy B-verzekering afsluit, doneert zij bijvoorbeeld een bedrag aan Justdiggit. Een organisatie die zich inzet om Afrikaanse woestijngebieden te vergroenen. Een ander voorbeeld is de Scildon Lifecycletour. Met deze fietstocht voor relaties en medewerkers haalde zij geld op voor Sherpa.

Klanttevredenheid: een NPS-score van +36
Scildon zet zich in voor een persoonlijke service, maar wat vinden de klanten daarvan? Pauline Derkman-Oosterom licht toe: “In 2023 overtroffen we onze eigen verwachtingen met een Net Promoter Score (NPS) van +36. Daar zijn we enorm blij mee. Zo’n los cijfer zegt misschien niet veel, maar het betekent dat bijna de helft van onze klanten zo positief over ons is dat ze Scildon aan anderen aanbevelen.” Ook meet Scildon de klanttevredenheid over het hele proces rondom het contact. Daar kwam een gemiddeld rapportcijfer uit van een 8,3.

“Met trots kijk ik terug op 2023 en ik wil alle klanten, financieel adviseurs en medewerkers bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen in Scildon,” aldus Pauline Derkman-Oosterom.

Meer weten? Bekijk het jaarverslag en de infographic hier.