Particulier

“Stoppen met roken vraagt om andere gewoontes en gedachten” 

23 mei 2024

“Waarom stop je niet ‘gewoon’ met roken?,” heb jij die vraag weleens gehad? Lillian Goossen weet als geen ander dat het helaas niet zo werkt. Zij is hoofdbehandelaar bij WeQuit, waar Scildon mee samenwerkt om mensen te helpen bij het stoppen met roken. Hoe werkt zo’n rookverslaving, en hoe kom je er het beste vanaf? Dit en meer vroegen we aan deze specialist.  

Eerst wat achtergrond: Scildon & WeQuit 
Sluit je de Scildon Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering af én stop je binnen negen maanden met roken? Dan betaal je als nieuwe klant bij ons direct hetzelfde tarief als niet-rokers. Met deze regeling willen we onze klanten stimuleren om rookvrij te leven. Omdat stoppen moeilijk is, werken we samen met WeQuit. Zij bieden een succesvol programma aan om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken. 

Hoe werkt een rookverslaving eigenlijk? Wat gebeurt er in je hersenen? 
Lillian: “Van alles! Het is een verslavende gewoonte, die schadelijke effecten heeft op lichaam én geest. Het ding is dat je het gevoel hebt dat je je meteen beter voelt als je rookt. Binnen 7 seconden bereikt nicotine je hersenen. Supersnel! En hoe sneller een middel je hersenen bereikt, hoe verslavender het is. Roken is dan ook net zo verslavend als heroïne. In je brein komen door nicotine prettige stoffen vrij: dopamine, serotonine en meer. Daardoor voel je je prettig. Maar het gevoel gaat ook weer snel weg, en dan krijg je als het ware ontwenningsverschijnselen. Je voelt je bijvoorbeeld onrustig, somber en gestrest. Rook je? Dan krijg je weer een piek. Dit leidt tot fysieke afhankelijkheid.  

Ook is roken gekoppeld aan activiteiten, gevoelens en situaties: even roken na een telefoontje, een pauze nemen of als je naar de bus loopt. Daar stelt je brein zich op in: pure conditionering.”    

En wat voor schadelijke effecten heeft roken op je lichaam en geest? 
“Roken leidt tot ernstige gezondheidsproblemen – zoals verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten, longziekten en depressie. Wist je dat ruim 19.000 mensen per jaar sterven aan de gevolgen van roken en vapen? Vapen lijkt gezonder, maar niets is minder waar! Uit veel vapes komt meer giftige en verslavende nicotine dan uit een heel pakje sigaretten. Bovendien wijzen onderzoeken uit dat roken en vapen psychische klachten versterken én in stand houden.  

Roken veroorzaakt stress, ook al lijkt het andersom. Ontwenningsklachten lijken namelijk op stress – zoals onrust, verslechterde concentratie en prikkelbaarheid. Rokers zijn altijd op zoek naar de rust die niet-rokers hebben. Iemand die rookt ervaart steeds opnieuw ontwenningsverschijnselen tussen de sigaretten door. Maar er zijn nog meer gevolgen. Zo kost het geld. En wat dacht je van sociale gevolgen? Je stinkt naar rook, wilt weg als je niet kunt roken en mensen ‘vinden er wat van’.” 

Jullie bieden een stoppen-met-rokenprogramma aan. Wat is jullie aanpak? 
Lillian: “We bieden een op evidence-based behandelmethode aan. Cognitieve gedragstherapie. Want bij roken gaat het om het veranderen van gedrag en gedachten om de verslaving te doorbreken. Stel je maakt altijd een wandeling met een collega, omdat je dan samen rookt. Je wilt dat rondje nog steeds maken, maar niet meer roken. Hoe kan je dat oplossen, wat kan je veranderen?  

Onze methode is erop gericht om te stoppen én gestopt te blijven. Zo hebben we een nazorgtraject. Ook maken we een noodplan voor áls je een uitglijder hebt. Om de draad weer snel op te pakken en een terugval te voorkomen. We stomen je als het ware klaar om jezelf te helpen. Onze sessies zijn overigens online om het laagdrempelig te houden: je hebt geen reistijd, je bent in je eigen omgeving op een dag en tijd die jou uitkomen.” 

Wat kunnen deelnemers verwachten als ze zich inschrijven? 
“We bellen je eerst voor een intake. Dan analyseren we je rookgedrag en bespreken we je behandelplan. Wil je bijvoorbeeld gebruikmaken van nicotine-vervangende middelen? Neem je deel aan een groep, of is een individueel traject beter voor jou? Individuele behandelingen zijn wel uitzonderingen – bijvoorbeeld als je wisselende diensten hebt of psychische klachten te veel op de voorgrond staan. We geloven in de kracht van een groep. Je kunt elkaar helpen, steunen en tips delen. Heel waardevol! Eén keer per week komen we online bij elkaar, 6 weken lang. Tussendoor werk je opdrachten uit en kun je ervaringen delen.”   
 
Welke behandeling is jou het meest bijgebleven, en waarom? 
“Ik heb een deelnemer gehad die enorm veel weerstand had. Hij zag er zo tegenop om te stoppen en hij rookte bijzonder veel. Tóch is het hem gelukt – zo mooi! Wat er bij hem gebeurde, zie ik veel. Hij had angst om te stoppen en totaal geen vertrouwen in zichzelf. We zijn toen klein begonnen. Zo stelde ik voor om gewoon eens een paar uur een pleister te plakken, verder niets. En toen zag hij dat het eigenlijk wel meeviel. Zijn vertrouwen groeide, waardoor hij grotere stappen durfde te zetten.   

80% van de rokers wil eigenlijk niet roken, wij zoeken altijd naar de motivatie om te stoppen. De een is bijvoorbeeld bang om longkanker te krijgen, de ander wil stoppen voor zijn kinderen. Daarom maken we van tevoren een goede analyse, zodat we weten hoe we iemand kunnen motiveren.” 

Welke tip heb je voor mensen die willen stoppen met roken? 
“De kans dat het lukt om te stoppen met roken, is veel hoger als je professionele hulp inschakelt. 10 keer meer slagingskans! En alle zorgverzekeraars vergoeden ons programma 100%. Dus wil je stoppen met roken? Neem een kijkje op wequit.nl. Ook jij kunt het.” 

Scildon beloont stoppen met roken 
Sluit je een Scildon Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering af én stop je binnen 9 maanden met roken? Dan bieden wij direct hetzelfde tarief als niet-rokers. En dat kan flink schelen!  
Lees meer over deze regeling 

Terug naar overzicht

Je bent op onze oude website. We werken hard aan onze nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk onze nieuwe website.