Veelgestelde vragen over werknemer

Heeft de situatie in Oekraine gevolgen voor mijn pensioen?

De militaire acties van Rusland tegen Oekraïne en de economische sancties tegen Rusland en Belarus leiden tot turbulentie op de financiële markten. Dit heeft ook consequenties voor de beleggingen voor jouw pensioen, hieronder leggen we graag meer uit wat het betekent.

De lifecyclefondsen waarin wordt belegd voor je pensioen zijn zogenaamde indexfondsen, ofwel beleggingsfondsen die de gekozen index zo dicht mogelijk volgen. Een klein deel (minder 1%) van het belegd vermogen zit in aandelen en obligaties in de landen Rusland, Belarus en Oekraïne. Door de opgelegde sancties aan Rusland en Belarus kunnen deze landen en/of bedrijven uit deze landen uit een betreffende index worden gehaald of is het zelfs verboden om in deze landen of bedrijven te beleggen.

De beheerders van de fondsen binnen Scildon Pensioen volgen de situatie nauwgezet en zullen alle sancties naleven en de beleggingsportefeuille hierop aanpassen.

Bij pensioenen gaat het om beleggingen voor langere termijn, waardoor fluctuaties op korte termijn naar de positieve en negatieve kant op lange termijn niet altijd merkbaar zijn.

Scildon heeft zelf geen beleggingen in Rusland en Belarus. Scildon bezit voor eigen boek (en/of risico) dus geen aandelen en obligaties van bedrijven in deze landen en heeft daar ook geen staatsobligaties.

Kan ik het portaal ook op mijn telefoon of tablet bekijken?

Het nieuwe portaal is responsive gebouwd. Dit betekent dat het nieuwe portaal goed te gebruiken is op mobiel, tablet en/of desktop. Het portaal schaalt automatisch mee met de grootte van het scherm op het apparaat. Hierdoor is een bezoek aan het portaal nog gemakkelijker en kunnen wijzigingen nog beter worden doorgevoerd.

Hoe neem ik contact op met Scildon?

Wanneer je op ons nieuwe portaal vastloopt, dan helpen we je natuurlijk graag verder! Neem voor support contact op met een van onze medewerkers.
• Je kan mailen naar: pensioenservice@scildon.nl
• En wil je gewoon even bellen: 035- 6254885

Is er iets veranderd in het Scildon Pensioen?

Op de website staat een overzicht van de wijzigingen in het Scildon Pensioen. Mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met onze servicedesk via pensioenservice@scildon.nl.

Bekijk het nieuwe portaal in deze video. 

Kan ik mijn werkgever toestemming geven om mijn gegevens in te zien?

De nieuwe portalen van Scildon voldoen vanzelfsprekend aan de huidige eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat de privacygevoelige informatie van de werknemers niet standaard beschikbaar is voor de werkgever. Wel bieden de nieuwe portalen van Scildon de mogelijkheid om na expliciete toestemming inzage te geven in deze privacygevoelige informatie.
Dit betreft de volgende privacygevoelige informatie:

  • Pensioenregeling informatie (toestemming werkgever nodig)
  • Werknemersinformatie (toestemming werknemer nodig)

Je geeft je werkgever toestemming door het vinkje in je profiel in het portaal aan te zetten.

Waar vind ik mijn documenten in het pensioenportaal?

Om ervoor te zorgen dat je nooit meer iets kwijt bent worden alle documenten opgeslagen in je persoonlijke portaal. Scildon zal geen documenten naar je mailen. Er zijn twee documenten waarop een uitzondering wordt gemaakt, dit is namelijk wettelijk vastgelegd. Van ons ontvang je elk jaar je Uniform Pensioen Overzicht (UPO) per mail en de welkomstbrief als je bij ons start.

Ik ontvang mijn communicatie per post, waar vind ik mijn informatie?

Je kunt, als je dit specifiek aangeeft, nog steeds je communicatie per post ontvangen. Scildon geeft de voorkeur aan een papiervrije toekomst en werkt liever digitaal. Met als voordeel dat je wijzigingen direct zelfstandig kan doorvoeren en alle documenten centraal in één archief terug kan vinden.

Ik wil bijsparen, vrij beleggen of een ANW afsluiten, waar kan ik dat doen?

Voordat je gaat bijsparen, vrij beleggen of een ANW gaat afsluiten moet je even nagaan bij je werkgever of dit mogelijk is binnen jullie pensioenregeling. Wanneer dit in je pensioenregeling past kan je via een formulier in je persoonlijke portaal de aanvraag compleet maken. Je vindt het formulier onder het algemene menu rechtsboven in het portaal (de drie streepjes).

Hoe werkt het nieuwe pensioenportaal?

We hebben van het nieuwe portaal een instructievideo gemaakt.

Hoe log ik in met DigiD?

Het inloggen met DigiD op het pensioenportaal werkt hetzelfde als hoe je met DigiD bij andere organisaties inlogt. Je kunt zelf aangeven op welke manier je wilt inloggen. Je kunt kiezen uit de DigiD app, sms-controle of gebruiksnaam en wachtwoord. Voor toegang tot extra privacygevoelige gegevens log je in met je identiteitskaart. Mocht je meer willen weten over inloggen met DigiD ga dan naar: www.digid.nl

Waar kan ik inloggen op het pensioenportaal?

Je kunt het pensioenportaal bereiken via deze link.

In welke browsers werkt het pensioenportaal het beste?

Wanneer je een online portaal bouwt heb je te maken met een snel veranderend medium met haast nog sneller veranderende software, namelijk: de browser. Browsermakers als Google, Mozilla, Microsoft en Apple introduceren in rap tempo vernieuwingen in hun producten. Als gebruiker moet je dus regelmatig software-updates uitvoeren om optimaal gebruik te kunnen blijven maken van je browser. Wij doen dit ook met ons portaal. Ondersteunt jouw browser ons nieuwe portaal niet omdat hij toe is aan een update, kijk dan even op onderstaande links!

Update Safari: https://support.apple.com/en-en/HT201541
Update IE: https://www.microsoft.com/en-us/download/internet-explorer.aspx
Update Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/update-firefox-latest-version
Update Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95414?hl=en

Heeft de situatie in Oekraine gevolgen voor mijn pensioen?

De militaire acties van Rusland tegen Oekraïne en de economische sancties tegen Rusland en Belarus leiden tot turbulentie op de financiële markten. Dit heeft ook consequenties voor de beleggingen voor jouw pensioen, hieronder leggen we graag meer uit wat het betekent.

De lifecyclefondsen waarin wordt belegd voor je pensioen zijn zogenaamde indexfondsen, ofwel beleggingsfondsen die de gekozen index zo dicht mogelijk volgen. Een klein deel (minder 1%) van het belegd vermogen zit in aandelen en obligaties in de landen Rusland, Belarus en Oekraïne. Door de opgelegde sancties aan Rusland en Belarus kunnen deze landen en/of bedrijven uit deze landen uit een betreffende index worden gehaald of is het zelfs verboden om in deze landen of bedrijven te beleggen.

De beheerders van de fondsen binnen Scildon Pensioen volgen de situatie nauwgezet en zullen alle sancties naleven en de beleggingsportefeuille hierop aanpassen.

Bij pensioenen gaat het om beleggingen voor langere termijn, waardoor fluctuaties op korte termijn naar de positieve en negatieve kant op lange termijn niet altijd merkbaar zijn.

Scildon heeft zelf geen beleggingen in Rusland en Belarus. Scildon bezit voor eigen boek (en/of risico) dus geen aandelen en obligaties van bedrijven in deze landen en heeft daar ook geen staatsobligaties.

Kan ik mijn werkgever toestemming geven om mijn gegevens in te zien?

De nieuwe portalen van Scildon voldoen vanzelfsprekend aan de huidige eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat de privacygevoelige informatie van de werknemers niet standaard beschikbaar is voor de werkgever. Wel bieden de nieuwe portalen van Scildon de mogelijkheid om na expliciete toestemming inzage te geven in deze privacygevoelige informatie.
Dit betreft de volgende privacygevoelige informatie:

  • Pensioenregeling informatie (toestemming werkgever nodig)
  • Werknemersinformatie (toestemming werknemer nodig)

Je geeft je werkgever toestemming door het vinkje in je profiel in het portaal aan te zetten.

Is er iets veranderd in het Scildon Pensioen?

Op de website staat een overzicht van de wijzigingen in het Scildon Pensioen. Mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met onze servicedesk via pensioenservice@scildon.nl.

Bekijk het nieuwe portaal in deze video. 

 

 

Hoe neem ik contact op met Scildon?

Wanneer je op ons nieuwe portaal vastloopt, dan helpen we je natuurlijk graag verder! Neem voor support contact op met een van onze medewerkers.
• Je kan mailen naar: pensioenservice@scildon.nl
• En wil je gewoon even bellen: 035- 6254885

Kan ik het portaal ook op mijn telefoon of tablet bekijken?

Het nieuwe portaal is responsive gebouwd. Dit betekent dat het nieuwe portaal goed te gebruiken is op mobiel, tablet en/of desktop. Het portaal schaalt automatisch mee met de grootte van het scherm op het apparaat. Hierdoor is een bezoek aan het portaal nog gemakkelijker en kunnen wijzigingen nog beter worden doorgevoerd.

 

Waar kan ik inloggen op het pensioenportaal?

Je kunt het pensioenportaal bereiken via deze link.

Hoe log ik in met DigiD?

Het inloggen met DigiD op het pensioenportaal werkt hetzelfde als hoe je met DigiD bij andere organisaties inlogt. Je kunt zelf aangeven op welke manier je wilt inloggen. Je kunt kiezen uit de DigiD app, sms-controle of gebruiksnaam en wachtwoord. Voor toegang tot extra privacygevoelige gegevens log je in met je identiteitskaart. Mocht je meer willen weten over inloggen met DigiD ga dan naar: www.digid.nl

 

Hoe werkt het nieuwe pensioenportaal?

We hebben van het nieuwe portaal een instructievideo gemaakt.

 

Waar vind ik mijn documenten in het pensioenportaal?

Om ervoor te zorgen dat je nooit meer iets kwijt bent worden alle documenten opgeslagen in je persoonlijke portaal. Scildon zal geen documenten naar je mailen. Er zijn twee documenten waarop een uitzondering wordt gemaakt, dit is namelijk wettelijk vastgelegd. Van ons ontvang je elk jaar je Uniform Pensioen Overzicht (UPO) per mail en de welkomstbrief als je bij ons start.

Ik ontvang mijn communicatie per post, waar vind ik mijn informatie?

Je kunt, als je dit specifiek aangeeft, nog steeds je communicatie per post ontvangen. Scildon geeft de voorkeur aan een papiervrije toekomst en werkt liever digitaal. Met als voordeel dat je wijzigingen direct zelfstandig kan doorvoeren en alle documenten centraal in één archief terug kan vinden.

Ik wil bijsparen, vrij beleggen of een ANW afsluiten, waar kan ik dat doen?

Voordat je gaat bijsparen, vrij beleggen of een ANW gaat afsluiten moet je even nagaan bij je werkgever of dit mogelijk is binnen jullie pensioenregeling. Wanneer dit in je pensioenregeling past kan je via een formulier in je persoonlijke portaal de aanvraag compleet maken. Je vindt het formulier onder het algemene menu rechtsboven in het portaal (de drie streepjes).

Wat heb ik nodig aan pensioen als ik met pensioen ga?

Als je met pensioen gaat heb je meer tijd om lang te reizen, dagjes weg te gaan of meer bezig te zijn met jouw hobby. Maar besef je wel dat je minder geld binnenkrijgt dan wanneer je werkt. Dus wat je je misschien wel moet afvragen is: wat ga je wel of niet doen? Zet voor jezelf op een rijtje wat je later denkt uit te geven. Komt er te weinig geld binnen, dan kun je zelf sparen voor extra pensioen.

 

Hoe wordt mijn geld belegd?

Je geld wordt belegd in fondsen van gerenommeerde vermogensbeheerders. Bovendien wordt jouw inleg verdeeld over regio’s en sectoren zodat er sprake is van risicospreiding met de kans op een goed rendement. Het rendement bepaalt voor een groot deel de hoogte van je pensioen.

Hoe ziet mijn pensioenregeling eruit?

In het pensioenreglement staat jouw pensioenregeling exact omschreven.

Kan ik mijn pensioen afkopen?

In z’n algemeenheid is pensioen niet afkoopbaar. Alleen een klein pensioen is in beginsel op de pensioendatum afkoopbaar. De maximale hoogte van dit kleine pensioen kun je terugvinden op …. (link). Verder wordt het op korte termijn mogelijk op pensioendatum maximaal 10% van de waarde van je pensioen als een bedrag ineens op te nemen. De overheid wil dit zo spoedig mogelijk regelen.

Hoe kan ik zien wat ik aan pensioen heb?

Via Mijnpensioenoverzicht.nl kun je zien wat je aan pensioen, inclusief AOW, hebt opgebouwd. Dit overzicht wordt elke 3 maanden ververst. Voor het specifieke pensioen via Scildon kun je ook op MijnScildon kijken.

Ik heb geen werkgever, hoe bouw ik pensioen op?

Iedereen die in Nederland woont, bouwt via de overheid een basispensioen op, de AOW. Voor de meeste mensen is dit helaas niet voldoende om later van te kunnen leven zoals zij dat voor ogen hebben. Het werknemerspensioen is daarom een belangrijke aanvulling op de AOW. Maar wanneer je geen werkgever hebt, kun je via die weg geen aanvullend pensioen opbouwen. Dan zijn er andere opties waarmee een pensioenadviseur je graag van dienst is.

 

Regelt mijn werkgever mijn pensioen?

Deze vraag kun je je werkgever stellen. Indien jouw werkgever nog niets geregeld heeft willen wij jouw werkgever, uiteraard via een pensioenadviseur, graag van dienst zijn.

Invloed coronacrisis op je pensioen

Het zijn uitzonderlijke tijden in onze samenleving. Wij begrijpen als je je, naast de zorgen om jezelf, je familie en geliefden, ook zorgen maakt over de mogelijke gevolgen van het coronavirus op de opbouw van je pensioen. De beurzen zijn immers flink in beweging. Hieronder leggen wij uit hoe je werknemerspensioen bij Scildon in elkaar zit.

Pensioenpremie
Voor je pensioen betaal je iedere maand premie aan Scildon. Scildon belegt de premie voor jou. Alle belegde premies samen vormen jouw pensioenvermogen. Hoe hoger het pensioenvermogen op jouw pensioendatum is, hoe hoger jouw pensioenuitkering zal zijn.

Risicoprofiel en beleggingsmix
De impact van de coronacrisis op jouw pensioenvermogen hangt af van je risicoprofiel en de daaruit voortvloeiende beleggingsmix. Deze mix bestaat uit een combinatie van aandelen, obligaties en geldmarktfondsen. Een offensief beleggingsprofiel met vaak meer aandelen in de beleggingsmix is gevoeliger voor koersschommelingen op de beurzen. Er is een grotere kans op een hoger rende­ment maar ook een kans op grotere verliezen. Pensioenbeleggen is en blijft een zaak van de lange termijn, koersen kunnen zich ook weer herstellen.

Afhankelijk van welke pensioenvorm jij hebt, kun je ook zelf een keuze hebben gemaakt uit een van de zeven risicoprofielen van Scildon. Wil je hier meer over weten of overweeg je je profiel aan te passen, dan kun je dit bespreken met je financieel adviseur.

Lifecycle beleggen
Scildon belegt jouw pensioenvermogen in zogenaamde lifecycles. Bij lifecycle beleggen wordt het beleggingsrisico automatisch afgebouwd naarmate de pensioendatum nadert. De verhouding tussen meer risicovolle beleggingen (aandelen) en minder risicovolle beleggingen (obligaties en geldmarktfondsen) wordt gedurende de looptijd aangepast. Als het nog vele jaren duurt voordat je met pensioen gaat, kunt u risicovoller beleggen wat een hoger rendement en dus een hoger pensioen kan opleveren. De gevolgen van een eventuele koersdaling kunnen dan nog worden goedgemaakt. Dit geldt niet als er een forse daling van uw beleggingen zou plaatsvinden kort voor jouw pensionering.

Naarmate jouw pensioendatum nadert, wordt het percentage beleggingen met een hoog risico daarom verlaagd en het aantal beleggingen met een laag risico verhoogd. Hierdoor verkleinen wij voor jou de kans op een lager pensioen door negatieve rendementen op aandelen in de laatste fase van jouw pensioenopbouw.

Doorbeleggen
Wanneer je bijna met pensioen gaat en jouw pensioenvermogen lager is dan je had gehoopt, kun je er voor kiezen om door te gaan met beleggen. Je krijgt dan een lagere pensioenuitkering maar met een gedeelte van jouw opgebouwde pensioenvermogen kun je blijven beleggen waardoor je mogelijk een hoger rendement en dus een hogere pensioenuitkering kunt realiseren.

Wil je hierover meer informatie, neem dan contact op met je financieel adviseur.

Is er iets veranderd in het Scildon Pensioen?

Op de website staat een overzicht van de wijzigingen in het Scildon Pensioen. Mocht je hierover vragen hebben dan kun je contact opnemen met onze servicedesk via pensioenservice@scildon.nl.

Bekijk het nieuwe portaal in deze video.