Particulier

5 gouden tips om te stoppen met roken 

23 mei 2024

Je wilt het, je wilt het écht: stoppen met roken. Maar hoe? Die sigaret roept als je pauze hebt, onderweg bent en roept al helemaal hard na een lekker diner. Stoppen met roken doe je niet zomaar, zeker als je al jaren rookt. Met deze tips helpen we je wel graag op weg. Zet ‘m op! 

🎯 Focus je op jouw persoonlijke doel(en) 
De motivatie om te stoppen met roken verschilt per persoon. De één is bang om ziek te worden, de ander wil stoppen voor zijn of haar kinderen. Wat is jouw doel? Wat levert het jou op? Zet dat duidelijk op papier en hang het lijstje op een plek waar je het lekker vaak ziet. In de keuken of naast je bank bijvoorbeeld. Heb je het even moeilijk of een terugval? Werp een blik op die stip(pen) op de horizon! 

🗓️ Bereid je goed voor en maak een stopplan 
Zet bijvoorbeeld de volgende zaken voor jezelf op een rij: 

  • Prik een dag waarop je stopt met roken. Zorg dat je dan ook geen sigaretten meer in huis hebt en alle asbakken weg zijn. Geen excuses: dít is de stopdag! 
  • Bedenk of je in het begin gebruik wilt maken van nicotinevervangers, zoals pleisters. 
  • Bereid je voor op moeilijke situaties en bedenk een plan. Denk aan feestjes die in de agenda staan, of koffiepauzes met rokende collega’s. Wat doe je dan? 
  • Vertel je omgeving dat je stopt, zodat ze je kunnen helpen. Vraag vrienden en familie ook om het niet te veroordelen als het even niet lukt.  
  • Bereid vast een antwoord voor als iemand je een sigaret aanbiedt. Dat scheelt gestamel! 

💡 Bedenk nieuwe dingen om te doen 
Analyseer je eigen rookgedrag. Wanneer heb je het meest trek in een sigaret? In de ochtend of avond? Binnen of buiten? Thuis of op werk? Bij het stoppen gaat het om het veranderen van gedrag en gedachten om de rookverslaving te doorbreken. Stel je gaat in de pauze altijd bij je rokende collega’s staan. Je wilt nog steeds gezellig met ze kletsen, maar niet meer roken. Hoe los je dat op? Zorg dat je op die momenten iets anders doet, er nieuw gedrag voor in de plaats zet. Maak eens een wandeling met een collega bijvoorbeeld of maak een extra lekkere kop thee of koffie voor jezelf.  

🦸 Maak gebruik van professionele hulp 
Het is natuurlijk je eigen keuze of je gebruik wilt maken van professionele hulp of niet. Maar wist je dat de slagingskans mét professionele begeleiding zo’n 10 keer groter is? Daarom werkt Scildon samen met WeQuit, bij de stoppen-met-rokenregeling bij de Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering. WeQuit biedt een succesvol programma aan om mensen te begeleiden bij het stoppen met roken. Iets voor jou? Kijk op www.wequit.nl.  

🎁 Beloon jezelf! 
Stel je rookt een pakje per dag á € 11,- en je bent een maand gestopt: dan bespaar je als snel € 300 per maand! Beloon jezelf. Ga bijvoorbeeld eens lekker uit eten of koop wat moois. Je hebt het verdiend. En nog een extra voordeel: je hersenen activeren met de beloning een positief signaal in je hersenen. Dat stimuleert om het nieuwe gedrag vaker te vertonen! 

Veel succes – je kunt het! 

Scildon beloont stoppen met roken 
Sluit je een Scildon Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering af én stop je binnen 9 maanden met roken? Dan bieden wij direct hetzelfde tarief als niet-rokers. En dat kan flink schelen!  
Lees meer over deze regeling 

Terug naar overzicht

Je bent op onze oude website. We werken hard aan onze nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk onze nieuwe website.