Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Pensioen door Jan-Albert van Laar

Wie komt in beweging?

Het is slecht gesteld met het pensioenbewustzijn in Nederland. Aan goede plannen ontbreekt het niet; steeds meer papier, interactieve websites, inloopspreekuren etc. We creëren steeds meer inzicht maar de consument komt nog niet in actie. Jonge professionals (dertigers) verwachten dat zij na pensionering veel slechter af zijn dan hun ouders. Het Nibud schetst dat een kwart van de 65-minners straks te weinig pensioen heeft opgebouwd. Gepensioneerden krijgen verder te maken met  hogere zorgkosten en hoge woonlasten voor de groep die in het verleden een aflossingsvrije hypotheek heeft gesloten (en hun schuld dus niet is afgelost ).
U kent de ontwikkeling van de dekkingsgraden door de langdurig lage rente. Als de dekkingsgraden niet verbeteren, zullen in 2017 veel deelnemers geconfronteerd worden met een korting. Volgens DNB speelt dit naar schatting voor zo’n 1,8 miljoen pensioenaanspraken. Bij de huidige lage rentestand  oplopend naar 9.9 miljoen aanspraken rond 2020/21. Serieuze aantallen dus!

“Zelfstandigen hebben weinig financiële ruimte of geven weinig prioriteit aan het opbouwen van hun pensioen”

En dan heb ik het alleen nog over mensen met een pensioenregeling. Iets dat voor veel zelfstandigen helemaal niet aan de orde is. Zij hebben weinig financiële ruimte of geven weinig prioriteit aan het opbouwen van hun pensioen. We gaan hier als samenleving straks een keer de prijs voor betalen.
Van inzicht naar beweging
De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan meer inzicht bieden aan de deelnemer en zo ook een bewustwording te creëren. Online tools van uitvoerders, de introductie van het pensioenregister en de invoering van de Wet pensioencommunicatie richten zich hierop. Het opbouwen van een pensioenvermogen via een individuele pensioenrekening wordt inmiddels  genoemd, onder andere door de AFM en DNB. Inzicht in een persoonlijk pensioenpotje kan bijdragen aan veel meer betrokkenheid en inzicht bij de individuele deelnemers. Hierbij kan ook qua beleggingsbeleid beter worden aangesloten op de persoonlijke pensioensituatie. Er is echter veel meer nodig.

“Adviseurs en aanbieders kunnen een rol spelen bij het faciliteren van online tools”

De uitdaging zit in de stap om mensen echt in de actiemodus te krijgen. Adviseurs en aanbieders kunnen een rol spelen bij het faciliteren van online tools. Lange termijn financiële planning kan hieraan ook een bijdrage leveren met wellicht een periodieke “APK”. Hier liggen kansen voor u als adviseur! Hoe kunnen we als uitvoerder en adviseurs samen creatief en vernieuwender denken om de consument in beweging te krijgen?
Daarbij is het ook zinvol om naar inzichten vanuit onderzoek op het gebied van neuromarketing te kijken. Dit leert ons bijvoorbeeld positief te communiceren en positieve associaties aan pensioen te verbinden. We kunnen ons ook laten inspireren door vernieuwers uit andere branches die klanten wel in beweging weten te krijgen zoals Coolblue en Tesla.
Welk creatief idee ziet u om deelnemers tot pensioengedrag aan te zetten?


3 gedachten over “Wie komt in beweging?

  1. Rob

    Ja dat is de grote vraag. Ik heb (nog) geen gouden tip hiervoor. Wat wel meespeelt is indien klant wat zou willen afsluiten dat het nodig is om een vervolgafspraak in te plannen, dat e.e.a. dient te gebeuren conform afm-wetgeving en dat de klant hiervoor apart dient te betalen. Allemaal drempels dit is vaak te veel moeite voor de gemiddelde particulier. Als dit te lang duurt dan is het momentum weg van de apk-afspraak.

    Reageren
  2. Rob

    In feite is mijn uitgebreide hypotheeknazorg een financiële apk met hierin meegenomen de uitgaven. Een pensioentekort wordt dan inzichtelijk. Maar ook dan nog vertoont de gemiddelde consument uitstelgedrag en beslissingen hierover worden voor zich uit geschoven. Bovendien weet klant dat alle investering voor de lange termijn ten koste gaan van de uitgaven nu (ik leef nu). Ook worden de uitgaven op de lange termijn (67plus) gebagatelliseerd.
    Ook zijn er nog te weinig (schrijnende) verhalen in de media over net gepensioneerden die hun zaakjes niet voor elkaar hebben en op een houtje moeten bijten. De noodzaak om pensioen goed te regelen is niet aanwezig. In het collectieve bewustzijn van NL zit nog te veel een idee dat pensioen wordt geregeld en dat je hier verder geen omkijken naar hebt.
    Gevolg is dat zelfs als je alles voorrekent dan nog de gemiddelde consument niet in beweging komt.

    Reageren
    1. Jan-Albert van Laar Bericht auteur

      Rob, dank voor jouw reactie. Heb je ervaringen dat sommige consumenten na jouw nazorggesprek wel in actie kwamen en wat speelde een rol voor hen om wel in beweging te komen?

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *