Vermogensopbouw

Snoepje van de week

Theo Krins

In de week dat het aandeel ABN AMRO naar de beurs ging, bleek dat de Nederlandse particulieren heel veel belangstelling hadden voor dit aandeel. Het was blijkbaar het ‘snoepje van de week’. En daarmee lijken veel Nederlanders de schroom om te gaan beleggen van zich af te hebben geworpen.
Een deel van de belangstelling komt voort uit het verwachte dividendrendement (5%) en deels omdat een flinke koersstijging wordt verwacht. Op de eerste beursdag werd deze keuze gelijk beloond met een kleine koersstijging, al kwam dat mede door de wat lagere introductiekoers. ABN AMRO wilde voorkomen dat de koers gelijk zou wegzakken en dat is met de gekozen opzet op die dag gelukt.

“Het lijkt erop dat een deel van de consumenten heel bewust investeert in individuele aandelen”

Het risico van individuele aandelen

Het is wel opvallend dat particuliere beleggers zo focussen op individuele aandelen. Deze beleggingsstrategie is behoorlijk risicovol en past lang niet altijd in een financieel plan en het risicoprofiel. Het lijkt erop dat een deel van de consumenten, in ieder geval een deel van het geld dat wordt ingezet voor beleggen, heel bewust investeert in individuele aandelen en daar ook tijd en energie in steekt. Dat geld wordt dikwijls gezien als “vrij geld” en soms zelfs als “speelgeld”, waarmee de belegger flinke risico’s durft te nemen. Op de Beleggersfair 2015 viel mij het ook op hoeveel belangstelling er was voor individuele aandelen, optiestrategieën en alternatieve beleggingen.

“Consumenten moeten aan de hand worden genomen om inzicht te krijgen in hun financiële situatie en gewenste doelen”

Individuele aandelen ook voor uw klanten?

Hoe druk het ook was op de Beleggersfair 2015, veel financieel adviseurs geven aan dat de klant niet of nauwelijks wil beleggen. Naar mijn mening ligt hier een mooie taak voor u weggelegd.
Consumenten moeten aan de hand worden genomen om inzicht te krijgen in hun financiële situatie en gewenste doelen. Als beleggen daarin een plek krijgt, zal dat – afhankelijk van het risicoprofiel – waarschijnlijk geen “spannend avontuur” met individuele aandelen worden, maar wel een verantwoorde invulling die ernaar streeft om toekomstdromen realiteit te laten worden.
Die aanpak past bij uw rol van financiële coach en doet recht aan uw taak om adviezen te geven die aansluiten bij de doelen en het risicoprofiel van de klant.

Meld u aan voor het webinar ‘Help, mijn klant wil beleggen’

Over dit onderwerp spreek ik op 2 december 2015 ook met Marcel Verell (De Financiële Wereld) en Bram Stukje (Legal & Trust) tijdens een webinar. Voor meer informatie en aanmelden.

Reacties zijn gesloten.

Terug naar blog
Theo-Scildon
Theo Krins Salesmanager Particulier

Sinds 2005 werkzaam bij Scildon. Verantwoordelijk voor het aansturen van accountmanagers en het trainen van adviseurs op het gebied van vermogensadvies. Sinds 1986 werkzaam in de financiële branche in diverse functies. Diverse bancaire en assurantie diploma’s behaald.