Over Waarde Het blog voor de financieel adviseur
Dienstverlening door Gert Jan Fritzsche

Logica…

In april 2018 was het groot nieuws. Het bericht van Nibud dat 40% van de Nederlanders worstelt met hun financiële administratie. Digitale nota’s, maandelijkse abonnementen, automatische incasso’s, internet bankieren, administratie verspreid op papier en in de computer. Mensen raken het overzicht kwijt. Waarna vervolgens de kosten van aanmaningen en incasso’s in rap tempo de financiële ellende alleen maar vergroot….
Alle stakeholders reageerden begripvol op de berichten van het Nibud. Ja, het beeld werd herkend. Ja, het is erg. Ja, er zou iets moeten gebeuren. Wat? Geen idee!
Wel inzicht in financiën op langere termijn?
Mijn vraag aan al die stakeholders is een simpele: “Zou het zo kunnen zijn dat al die mensen die het zicht op de dagelijkse uitgaven kwijt zijn, wellicht ook het zicht missen op hun financiële zekerheid op wat langere termijn?”

“De consument wordt gestimuleerd om het verkeerde te doen. Namelijk niets.”

Ik weet het. De vraag stellen is hem beantwoorden. Een groot deel van de bevolking heeft waarschijnlijk geen goed zicht op hun financiële situatie op langere termijn. Dat is namelijk ook gewoon lastig en complex. Dat gegeven is zorgelijk en de samenleving zou dat niet zonder meer moeten accepteren. En…… dat hoeft ook niet.
De prijs van persoonlijk advies
Persoonlijk advies, echte begeleiding en advisering is de logische oplossing. Maar dat is – laten wij eerlijk zijn – best duur. Dus wordt er in de praktijk dan toch maar vaak van afgezien, met alle vervelende gevolgen voor consumenten op korte en langere termijn.
Een “mooi” voorbeeld van de gevolgen is zichtbaar bij de overlijdensrisicoverzekering (ORV). Sinds het moment waarop het provisieverbod ook deze producten raakte, zien we een duidelijke stagnatie van de verkoop van “losse” ORV’s. Daar waar de huizenmarkt stevige tekenen van oververhitting vertoont en de hypotheekadvisering gouden tijden beleeft, blijft de markt voor ORV’s constant. En dat is vreemd. Het duidt er op dat dit product alleen nog maar verkocht wordt als het “moet”; als het afgedwongen wordt als onderdeel van een hypotheek. Maar niet meer omdat het “moet” in de zin van verstandig met risico’s om gaan.

“Het enige dat consumenten echt helpt, is persoonlijk advies.”

Maar het kan nog gekker…. We schaffen voor de NHG de verplichte ORV ook gewoon af! Onder het motto dat ouderen en mensen met een gezondheidsrisico ook een woning met NHG moeten kunnen kopen. Prima motivatie, dat moet zeker kunnen. Dat had echter ook anders geregeld kunnen worden dan door het afschaffen van de verplichte ORV. Opnieuw wordt de consument gestimuleerd om het verkeerde te doen. Namelijk niets. En dan weten wij dus nu al welk probleem binnen afzienbare tijd de inhoud van consumentenprogramma’s gaat bepalen.
Geef de klant een keuze
Ik pleit niet voor terugkeer van de ouderwetse provisie en het “gratis” advies, integendeel. Voor goed advies moet je betalen, dat was altijd al logisch. Maar waarom bieden we de consument bij eenvoudige, noodzakelijke producten niet gewoon de keuze: contant afrekenen van het financieel advies of per saldo iets meer betalen via een transparante opslag op de premie gespreid over de looptijd van het product?
Het enige dat consumenten echt helpt, is persoonlijk advies. Zowel om de dagelijkse administratie op orde te krijgen als om echte zekerheid op korte en langere termijn op te bouwen. Laten wij dat betaalbaar houden!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *